مطالب آموزشی

شرایط نگهداری گل فیلودندرون کنگره ای

شرایط نگهداری گل فیلودندرون کنگره ای - فروشگاه اینترنتی گل مانلی ( سامیه نظری )

شرایط نگهداری گل فیلودندرون کنگره ای:

نور مورد نیاز فیلودندرون

فیلودندرون کنگره ای نیاز متوسطی نور غیر مستقیم دارد. در مقایسه با سایر گیاهان آپارتمانی است. این گیاه اصالتا به جنگل های بارانی آمریکا جنوبی تعلق دارد . گیاهان بومی این منطقه با میزان مقبولی از نور مستقیم خورشید نیاز خود را رفع می کنند.

گل فیلودندرون خود را در مکانی قرار دهید که روزانه حداقل برای 3 الی 4 ساعت نور غیر مستقیم خورشید را دریافت کند. این گیاه می تواند شرایط مختلف نوری را تحمل کند و خودش را با آن وقف بدهد.

فیلودندرون در مکانی کاملا سایه یا پر نور می تواند رشد کند اما رشد خوب نخواهد بود.  هرگز این گیاه را تحت اشعه مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا به سرعت می سوزد.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که هر چقدر نور کمتری به گیاه برسد رشد آن کمتر خواهد شد. برگ های کوچک، زیاد شدن فاصله ی بین برگ ها و بلند شدن ساقه ها نشانه عدم دریافت نور کافی است.

رطوبت مناسب

فیلودندرون کنگره ای در خانه و با هوای مرطوب رشد بی نظیری خواهد داشت. طبق این تعریف حمام مناسب ترین مکان برای نگه داری از این گیاه است. البته به شرط اینکه نور کافی در آنجا وجود داشته باشد.

هوای گرم و مرطوب یاد آور محیط طبیعی آنهاست هر چقدر میزان رطوبت موجود بیشتر باشد برگ ها بزرگتر و جذاب تر خواهند شد.

فیلودندرون کنگره ای هوای مرطوب را ترجیح می دهد اما سایر گیاهان آپارتمانی می توانند در هوای معمولی خانه نیز رشد خوبی دارند.

دقت کنید اگر نوک برگ های این گیاه  قهوه ای شدد نشان دهنده خشکی هوا است . در این صورت می توانید با اسپری کردن آب به برگ ها چند مرتبه در طول هفته  رطوبت ایده آل را برای آن فراهم کنید. راه دیگر قرار دادن گیاهان متعدد در کنار این گیاه ، استفاده از دستگاه بخور و یا روش جزیره است.

در روش جزیره باید یک سینی بزرگتر از گیاه بردارید و داخل آن را پر از سنگریزه کنید.  سپس گلدان را بر روی آن قرار دهید. آب بر روی سنگ ها بریزید اما اجازه ندهید که آب به انتهای گلدان برخورد کند.

آبیاری مناسب

در طول فصل رشد فعال گیاه (بهار و تابستان) خاک گیاه را همواره مرطوب نگه دارید. با آمدن زمستان و کاهش سرعت رشد ، قبل از آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک کاملا خشک شود. برگ های زرد نشانه آبیاری بیش از حد و برگ های قهوه ای نمایانگر کم آبی است.

برای آبیاری از آب معمولی لوله کشی می توانید استفاده کنید. اما بهتر است این آب را برای چند روز در ظرفی ، کنار بگزارید تا تمام کلر های آن خارج شود.

دما

یکی از نیاز های اساسی برای رشد  فیلودندرون کنگره ای در منازل دمای مناسب است. بازه دمایی مطلوب برای گیاه با دمای مناسب برای انسان یکسان است.

برای اینکه گیاهتان عملکرد بهتری داشته باشد باید آن را در بازه دمایی بین 24 الی 27 درجه سانتی گراد در طول روز و در دمای بالای 13 درجه در شب نگه دارید.

گل فیلودندرون  کنگره ای را در مجاورت وسایل سرمایشی یا گرمایشی قرار ندهید.

خاک متناسب با گیاه

فیلودندرون برگ قلبی، خاکی را ترجیح می دهد که عملیات زهکشی در آن به خوبی انجام شده و هوا در اطراف ریشه تردد داشته باشد.

طبق تجربیات گل کاران و تهیه کنندگان ، یک خاک گلدان چند منظوره برای این گیاه مناسب است. از خاک گیاهانی مثل خاک ساکولنت و خاک کاکتوس هم می توانید استفاده کنید.

خاک گلدان صنعتی ترکیبی از پرلیت ، خزه زغال سنگ و الیاف نارگیل است که در آن خاک وجود ندارد. در نتیجه لازم نیست از هر کدام از این موارد به صورت جداگانه در گلدان استفاده کنید. چون ممکن است باعث تجمع آب در خاک شود. اما برای بهبود زهکشی ، اضافه کردن مقدار بیشتری پرلیت مانعی ندارد.

کود دهی فیلودندرون کنگره ای 

فیلودندرون کنگره ای گیاهی است که به سرعت بزرگ می شود و نیاز به تغذیه دارد. در فصل رشد هر 3 الی 4 هفته یکبار می توانید کمی به گیاه کود دهید. یک کود محلول در آب و یا غذای گیاه چند منظوره مایع انتخاب کنید. و آن را طبق دستور نوشته شده بر روی محصول به خاک گیاه بیافزایید. حتی  بهتر است کمی این کود را رقیق تر کنید.

در طول فصل زمستان ،تغذیه گیاه را می توانید یک بار در ماه ،با استفاده از یک غذای پایه ی گیاهان خانگی انجام دهید.

آیا فیلودندرون کنگره ای سمی است؟

برگ های گیاه فیلودندرون در صورت خورده شدن برای انسان ها و حیوانات سمی است. در نتیجه گیاه را از دسترس کودکان و حیوانات دور نگه دارید.

چگونگی تعویض خاک و گلدان فیلودندرون کنگره ای 

فیلودندرون  کنگره ای سریع الرشد  است. به محض اینکه ریشه ها از گلدان بیرون زد باید آن را تعویض کنید. به طور متوسط سالانه باید گلدان آن را عوض کنید. شاخه های جدید گیاه را هرس کنید تا بتوانید گیاه را کنترل کنید.

تکثیر گیاه

فیلودندرون کنگره ای را می توانید از طریق قلمه تکثیر دهید. به این صورت که ابتدا قلمه ای از گیاه بگیرید؛ سپس آن را در لیوان آب قرار دهید تا ریشه دهد و به این وسیله گیاه را تکثیر دهید.

استفاده از هورمون ریشه زایی به رشد بهتر قلمه کمک می کند. اما استفاده از آن ضروری نیست و بدون هورمون هم می تواند رشد کند. زمانی که شبکه خوبی از ریشه در آب ایجاد شد ،گیاه یا قلمه را در خاک بکارید.

فیلودندرون کنگره ای به ندرت در داخل خانه گل می دهد. بنابراین جمع آوری دانه ها و کاشت آنها گزینه مناسبی برای تکثیر نیست

 

دیدگاهتان را بنویسید