مطالب آموزشی

خانه ای معطر با کاشت هل در گلدان

خانه ای معطر با کاشت هل در گلدان

خانه ای معطر با کاشت هل در گلدان، قرار دادن گیاهان آپارتمانی در خانه می‌تواند به شادابی و آرامش روحی ما کمک کند. همچنین برای داشتن یک خانه خوش بو و زیبا نیازی به خرید گل‌های گرانقیمت نیست و می‌توانید با کمی خلاقیت گلدان‌های زیبایی داشته باشید. به عنوان مثال هل یک ادویه عطری است که علاوه بر بوی خوشایند، برگ‌های سبز تازه و گل‌های زیبا دارد.

 

مرحله اول کاشت هل در گلدان

مرحله اول در کاشت هل در گلدان، خیس کردن بذر هل است. این مرحله بسیار حیاتی است زیرا می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر روی رشد و ماندگاری گیاه داشته باشد. حالت‌هایی ممکن است که بذرها قبل از باز شدن غلاف خود برداشت شوند، که در این صورت بذرها به دلیل عدم حفظ غلاف، به سرعت خشک می‌شوند و قابلیت جوانه‌زنی کمی دارند.

برای خیس کردن بذرها، از آب گرم استفاده کنید و به آن‌ها اجازه دهید در آب حدود چند دقیقه قرار بگیرند. سپس با اعمال فشار آرام به بذرها، پوسته‌های آن‌ها را باز کنید و دانه‌ها را خارج کنید. سپس برای حذف چسبندگی بذرها، آن‌ها را به خوبی شستشو دهید و به مدت ۱ تا ۲ روز آن‌ها را در آب نگه دارید. پس از این مدت زمان، بذرها را از آب خارج کرده و آن‌ها را درون یک دستمال مرطوب و کیسه فریزر قرار داده و سپس روی کیسه چند سوراخ ایجاد کنید. سپس کیسه را در یک محیط گرم قرار دهید و منتظر بمانید تا بذرها جوانه بزنند.

مرحله دوم

برای شروع کاشت بذر در گلدان، ابتدا مطمئن شوید که ته گلدان دارای سوراخ‌های زهکشی است تا از آب اضافی خارج شود. سپس مقداری ماسه را در گلدان ریخته و بذرها را روی آن قرار دهید و سپس مجدداً لایه‌ی نازکی از ماسه را بر روی بذرها بریزید.

این فرآیند را تکرار کنید تا گلدان پر شود و سطح آخر را با لایه‌ای نازک از ماسه مرطوب بپوشانید. نکته مهم در این مرحله این است که بین هر دانه، حدوداً ۲.۵ سانتیمتر فاصله باشد. بنابراین، استفاده از یک گلدان بزرگ توصیه می‌شود تا در آینده نیاز به جابجایی گیاهان نداشته باشید. در پایان، گلدان را با استفاده از یک پوشش پلاستیکی بپوشانید و در محیطی با دمای بین ۷۰ تا ۸۵ درجه فارنهایت قرار دهید.

مرحله پایانی برداشت هل

برداشت گیاه هل، مرحله‌ای بسیار جذاب می باشد. در این مرحله، شما نتیجهٔ زحمات خود را به شکل واضح مشاهده می‌کنید. برای برداشت هل، نیاز است که گیاه به ارتفاع سه متر رشد کند. گیاه هل در اوایل بهار، منتهی به تابستان، شروع به شکوفه دادن می‌کند و اما در فصل پایانی تابستان یا اوایل پاییز، زمان برداشت هل فرا می‌رسد. گیاه هل دارای گل‌های کوچک زرد رنگ با شکل بیضی است. درون این گل‌ها، کپسول‌هایی قرار دارد که حاوی ۱۵ تا ۲۰ دانه هل می‌باشند.

اطلاعات تکمیلی: برداشت هل باید در زمان مناسب صورت گیرد تا بهترین کیفیت و طعم را داشته باشد. زمان مناسب برداشت هل، زمانی است که کپسول‌ها به طور کامل رسیده و خشک شده باشند. برای اطمینان از آمادگی کپسول‌ها برای برداشت، می‌توانید آن‌ها را باز کنید و بررسی کنید که دانه‌های داخل آن‌ها سفت و خشک باشند. همچنین، برای حفظ کیفیت هل، پیشنهاد می‌شود بلافاصله پس از برداشت، آن را در جای خشک و خنک ذخیره کنید.

 

 

ما در فضای مجازی دنبال کنید:

پیج اینستاگرام مانلی

پیج آپارات مانلی

دیدگاهتان را بنویسید