مطالب آموزشی

ویژگی‌های گل پتوس ساتین

ویژگی‌های گل پتوس ساتین - فروشگاه اینترنتی گل مانلی ( سامیه نظری )

معرفی گل پتوس ساتین یا ببری

گل پتوس ساتین گیاهی به انگلیسی scindapsus pictus exoticaاست که باید آن را گرم نگه دارید. بسیار باید مراقب باشید که گیاه را بیش از حد آبیاری نکنید. گیاه ساتین برگ پهن از دیگر نام‌های این گیاه می‌باشد اما باید مراقب باشید که این گیاه رطوبت کم و دمای سرد را تحمل نمی‌کند. این نوع گیاه در محیط گرمسیر به خوبی رشد می‌کند. با قرار دادن گیاه در نور غیر مستقیم و شدید، بهترین رنگ و زیبایی را در گیاه مشاهده خواهید کرد. درادامه مقاله با ما همراه باشید، تا به بررسی ساتین ببری بپردازیم تا شما عزیزان بتوانید ازاین اطلاعات کامل و جامع استفاده کنید.

 

ویدیو کوتاه از گیاه زیبا پتوس ساتین

ویژگی‌های گل ساتین ببری

این گیاه بخشی از خانواده Aracae که از جنس scindapsus است. پوتوس ساتین دارای برگ‌هایی بزرگ به شکل قلب است که به رنگ سبز تیره می‌باشد. هر برگ آن از نوع ساتن است که این برگ‌ها با رگه‌هایی به رنگ خاکستری نیز وجود دارند. اما در قسمت زیرین برگ کم رنگ‌تر می‌باشد. این ویژگی یکی از محبوب‌ترین ویژگی‌های ساتین برگ پهن است.

برگ‌های این گیاه به دو صورت متفاوت وجود دارند:

برگ‌های جوان که به صورت بیضی شکل و کامل می‌باشند.
برگ‌های بالغ که به صورت ریز می‌باشند. البته در برخی مواقع برگ‌های یک گیاه بالغ پربرگ و کاملی دارند.
پتوس ساتین یکی از گیاهان آپارتمانی است که به راحتی می‌توانید در منزل از آن مراقبت کنید. این گیاه برای مناطق آفتابی و سایه دار نیز بسیار مناسب می‌باشد. ساتین برگ پهن می‌تواند تا ۱ متر و حتی بیشتر نیز رشد کند. برگ‌های آن به صورت بیضی‌شکل به طول ۱۰ سانتی‌متر است. گلدهی این گیاه به‌ندرت رخ می‌دهد.

نحوه تکثیر گل پتوس ساتین به چه صورت است؟

این گیاه را به راحتی می‌توانید تکثیر کنید. برای آن که تکثیر گل ساتین برگ پهن را انجام دهید، مراحل زیرا را قدم به قدم دنبال کنید.

نکثیر به روش قلمه

مرحله اول انتخاب و برش قلمه ها

  1. قیچی و یا چاقو را با الکل خالص ضدعفونی کنید.
  2. قلمه‌ها را از جایی که گیاه به خوبی رشد کرده است، برش دهید. توجه کنید که ساقه گیاه حداقل سه برگ داشته باشد.
  3. قلمه‌هایی را که برش زده اید، در آب و یا خاک قرار دهید. توصیه می‌کنیم برای نتیجه بهتر از روش تکثیر در آب استفاده نمایید. از طریق آب نیز به راحتی می‌توانید ریشه‌های گیاه که رشد می‌کنند را مشاهده نمایید.
  4. هنگامی که گیاه را در آب و یا خاک قرار می‌دهید، توجه کنید تا جایی که ساقه گیاه در آب و یا خاک فرو می‌رود، برگ‌های
  5. آن را جدا کنید. زیرا فرو بردن برگ‌ها در خاک و یا آب باعث پوسیده شدن ریشه گیاه می‌شود.

مرحله دوم ریشه زایی گیاه

  1. پس از مدتی می‌توانید رشد ریشه گیاه را در آب مشاهده نمایید.
  2. هنگامی که ریشه گیاه به ۱۰ سانتی متر برسد، می‌توانید قلمه‌ها را به خاک انتقال دهید.
  3. توجه داشته باشید هنگامی که گیاه را به خاک انتقال می‌دهید، برای مدتی به صورت منظم گیاه را آبیاری کنید. زیرا هنگامی که قلمه‌ها را از آب به خاک انتقال می‌دهید، ممکن است برای گیاه شوک‌آور باشد.

هرس و حذف شاخه و برگ‌های زائد گل پتوس ساتین ب چه فوایدی دارد؟

همان طور که در پست‌های قبل اشاره کردیم، هرس شاخه‌های زائد در رشد گیاه تاثیر بسزایی دارد. با هرس شاخه و برگهای اضافی گیاه ساتین برگ پهن یا ببری، به کامل‌تر شدن رشد آن کمک می‌کنید. فصل بهار بهترین زمان برای از بین بردن شاخه و برگ‌های زائد می‌باشد.

قبل از خرید گل و گیاه آپارتمانی باید با چگونگی نگهداری از آن و پرورش گیاه آشنا شوید. اکنون به شرایط نگهداری از گل ساتین برگ پهن می‌پردازیم.

تعویض گلدان گل پتوس ساتین 

تعویض گلدان این گیاه در بهار زمان بسیار مناسبی است. برای تعویض گلدان بهتر است از گلدان بزرگتری نسبت به گلدان قبلی استفاده کنید. با گلدان بزرگ‌تر، آب زیادی در گل نگه داشته می‌شود. همچنین توصیه می‌شود از گلدانی با سوراخ‌های زهکشی خوب استفاده کنید.

علت تغییر رنگ در برگ‌های گل ساتین چیست؟

اگر عواملی به گیاه آسیب برسانند، تاثیر آن در برگ‌های گیاه ساتین برگ ببری پدیدار می‌شود. اگر گیاه در هوای خشکی قرار داشته باشد، برگ‌های آن به رنگ قهوه‌ای تغییر می‌دهد. همچنین اگر به رنگ زرد تغییر کند، نشانه‌ای از آبیاری بیش از حد است. هنگامی که گیاه را آبیاری می‌کنید، توجه کنید که برگ‌های گیاه که مرطوب شده است را خشک کنید. با انجام این کار دیگر برگ‌ها به علت رطوبت زیاد، تغییر رنگ نمی‌دهند.

در چه زمانی گیاه ساتین ببری باید آبیاری شود؟

هنگام آبیاری به گل ساتین برگ پهن یا ببری، توجه کنید که خاک گیاه خشک شده باشد. در فصل زمستان نیز تنها کمی خاک را مرطوب نگه دارید. برای آبیاری به این گل از آبی که با دمای محیط یکسان شده‌است، استفاده کنید.

پیشنهاد مطالعه :

رطوبت گل پتوس ساتین یا ببری باید چقدر باشد؟

بهتر است که گیاه ۴۰ الی ۵۰ درصد از رطوبت خود را حفظ کند. همچنین در زمستان که هوای محیط نیز خشک است، می‌توانید از دستگاه رطوبت کننده هوا استفاده کنید.

دمای مناسب برای نگهداری از گیاه آپارتمانی ساتین ببری چقدر است؟

بهترین دما برای نگهداری از این گیاه، حداقل ۱۸ درجه سانتی گراد و حداکثر ۲۹ درجه سانتی گراد می‌باشد. ساتین ببری نمی‌تواند دمای کمتر از ۱۶ درجه سانتی گراد را حتی در زمان کم تحمل کند. زیرا به دلیل هوای سرد و خشک به شاخ و برگ به این گیاه گرمسیری آسیب می‌رسد.

خاک و کود گیاه آپارتمانی گل پتوس ساتین چگونه باید باشد؟

برای این گیاه می‌توانید از خاک گلدان‌های مخلوط استفاده کنید. برای تغذیه گیاه نیز می‌توانید از کود ۲۰-۱۰-۱۰ در فصل بهار استفاده کنید. خاک را در طول فصل رشد گیاه به صورت مداوم مرطوب نگه دارید. اما کوددهی و آبیاری را همان طور که اشاره کردیم کاهش دهید.

جمع بندی

همان طور که اشاره کردیم، گل پتوس ساتین را می توانید به راحتی و با رعایت برخی نکات که توضیح دادیم پرورش دهید. کافی است این گیاه زیبا را در زمان مناسب آبیاری نمایید و آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. آن گاه یک گل شاداب و زیبا را در منزل و یا محل کار خود خواهید داشت. تکثیر این گل زیبا نیز از طریق قلمه ساقه انجام می گیرد که می توانید برای دوستان و یا آشنایانتان انجام دهید. اکنون می توانید این گل زیبا را از طریق وب سایت ما سفارش خود را ثبت نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید